آذربایجان با استراتژی متوازن‌سازی خود پیش می‌رود

نوشته‌ی امیل اودالیانی: پژوهشگر مرکز تحقیقات توران و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه اروپایی تفلیس، گرجستان است. تحقیقات او بر تاریخ جاده‌های ابریشم و منافع قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه و قفقاز متمرکز است.

منبع: موسسه آسیای مرکزی-قفقاز دانشگاه جان هاپکینز 6 نوامبر 2025

https://centralasiacaucasusinstitute.substack.com/p/azerbaijan-pushes-ahead-with-its

در 9 اکتبر2025 ، پوتین رئیس جمهوری روسیه با علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دیدار کردند. به نظر می‌رسد روابط در حال بهبود است و با وجود بی‌اعتمادی مداوم، باکو به دنبال حفظ رابطه‌ای کارآمد با مسکو است. در عین حال، باکو گام‌های مهمی برای تقویت روابط با واشنگتن برداشته است، و شرکت‌های آمریکایی متعهد به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز آذربایجان شده‌اند. روابط نزدیک با روسیه و ایالات متحده با تعهد باکو به یک سیاست خارجی متوازن با هدف جلوگیری از وابستگی به هر قدرت بزرگ واحد همسو است. باکو از طریق این رویکرد، تلاش می‌کند نشان دهد که از انعطاف‌پذیری فزاینده‌ای در مانورهای بین‌المللی خود برخوردار است.

ادامه نوشته

حمایت از حقوق مردم فلسطین، به چه بهایی؟

تحلیل محتوای بیانیه مجمع عمومی سازمان ملل در باره فلسطین

نوشته : حسین بیات

تحلیل محتوای «بیانیه نیویورک درباره حل مسالمت‎آمیز مسئله فلسطین و اجرای راه‌حل دو دولت » که در روز جمعه 21 شهریور 1404 با اکثریت قاطع نمایندگان 142 کشور جهان در سازمان ملل به تصویب رسید. سئوالی که در افکار عمومی مطرح شد این بود که چرا ایران و چهار کشور اسلامی حامی فلسطین از شرکت در رایگیری مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کردند؟ شاید به توان دلایل زیر را برای آن برشمارد :

1. این بیانیه نه تنها به درستی به ریشه‌های بحران در منطقه غرب آسیا نمیپردازد، بلکه راه‌حل قابل اجرا و واقع‌بینانهای برای پایان دادن به این درگیری ارائه نمی‎دهد. زیرا اگر همین امروز تصمیم گرته شود دولت فلسطین تشکیل شود در عمل سرزمین هایی که از نظر سازمان ملل فلسطین محسوب می شوند امروز تحت اشغال اسرائیل است و از همه بدتر شهرکهای صهیونیست نشین در عمل پیوستگی سرزمینی بین مناطق مختلف کرانه باختری را از بین برده است

2. بیانیه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل، واقعیت حضور صهیونیستها در اراضی فلسطینی و اشغال مداوم آنان را که بخشی از یک پروژه استعماری بزرگتر در منطقه غرب آسیا است نادیده میگیرد .این پروژه استعماری یکی از ریشههای اصلی بحران در منطقه است.

ادامه نوشته

بیانیه مهم ایران و روسیه و چین در پاسخ به اقدام تروئیکای اروپا درباره راه اندازی مکانیزم ماشه

جمهوری خلق چین

جمهوری اسلامی ایران

فدراسیون روسیه

نیویورک، ۲۸ آگوست ۲۰۲۵

جناب آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

جناب آقای الوی آلفارو د آلبا

رئیس شورای امنیت

سازمان ملل متحد

جناب آقای دبیرکل، جناب آقای رئیس جمهور، ما، وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، تأکید می‌کنیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است، دستاورد بی‌نظیر دیپلماسی چندجانبه و الگویی برای حل اختلافات از طریق گفتگو و تعامل است و اجرای کامل آن می‌تواند به طور مثبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند.

ما بیانیه مشترک نشست پکن بین چین، ایران و روسیه (۱۴ مارس ۲۰۲۵) را یادآوری می‌کنیم که در آن مجدداً تأکید شده است که لغو همه تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی ضروری است، تعامل و گفتگوی سیاسی و دیپلماتیک مبتنی بر اصل احترام متقابل تنها گزینه عملی و قابل اجرا است و طرف‌های ذیربط باید متعهد به پرداختن به ریشه وضعیت فعلی و کنار گذاشتن تحریم، فشار یا تهدید به زور باشند.

ما مفتخریم که توجه شما را به موضوع فوری مربوط به اختلال در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید کرد، جلب کنیم. به طور خاص، ما به ادعاهای وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3) در نامه خود به تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۲۵ مبنی بر استناد ادعایی به بند ۱۱ اجرایی و مکانیسم به اصطلاح "اسنپ بک" که توسط قطعنامه فوق الذکر برای کشورهای عضو شرکت کننده کوشا ارائه شده است، اشاره می‌کنیم.

ادامه نوشته

متن نامه وزیران خارجه آلمان و انگلیس و فرانسه به شورای امنیت برای فعال شدن مکانیزم ماشه

H.E. آقای الوی آلفارو د آلبا

رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد

وزارت خارجه فدرال دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه

کپی به H.E. خانم کاجا کالاس نماینده عالی و معاون رئیس اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

۲۸ آگوست ۲۰۲۵

جنابعالی،

مطابق با بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵)، و هر یک به صورت جداگانه در ظرفیت ملی خود به عنوان کشورهای شرکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، فرانسه، آلمان و بریتانیا ("E3") مایلند به شورای امنیت اطلاع دهند که بر اساس شواهد واقعی روشن، E3 معتقد است که ایران به طور قابل توجهی تعهدات خود را ذیل برجام اجرا نمی‌کند و بدینوسیله فرآیندی را که به عنوان مکانیسم "بازگشت سریع" شناخته می‌شود، به کار می‌گیرند.

ادامه نوشته

معضل استراتژیک تحریم‌های ثانویه در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی

نوشته شارلوت کراوس: محقق شورای سیاست خارجی آمریکا، عضو اندیشکده مستقر در واشنگتن و دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و زبان فارسی در دانشگاه سنت اندروز است.

منبع: موسسه آسیای مرکزی-قفقاز ۱۸ آگوست ۲۰۲۵

https://substack.com/home/post/p-171057014

اعمال تعرفه ۲۵ درصدی اخیر ترامپ بر هند به دلیل واردات نفت روسیه، نشان دهنده گسترش احتمالی تحریم‌های ثانویه به سایر مشتریان انرژی روسیه است. این تغییر سیاست، تهدیدی برای گسترش اقدامات تنبیهی به کشورهای پس از فروپاشی شوروی در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی است که همچنان به شدت به زیرساخت‌های انرژی روسیه وابسته هستند. در حالی که هدف از این اقدامات محدود کردن درآمدهای جنگی روسیه است، چنین اقداماتی می‌تواند به طور متناقضی این مناطق مهم استراتژیک را به مدار مسکو نزدیک‌تر کند و سال‌ها تعامل ایالات متحده و اتحادیه اروپا در منطقه را تضعیف کند.

پیشینه:

ترامپ در اظهارات خود از کشورهایی که نفت وارد می‌کنند انتقاد کرده و آنها را به تأمین مالی «ماشین جنگی روسیه» متهم کرده است. ایالات متحده با متوقف کردن درآمدهای روسیه از اقتصاد جنگی عمدتاً مبتنی بر نفت، به دنبال خنثی کردن پیشرفت‌های روسیه در اوکراین و مجازات پوتین است. با این حال، اعمال تعرفه‌های بالا بر کشورهایی که برای تأمین انرژی خود به روسیه وابسته هستند، به ویژه کشورهای پساشوروی در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، می‌تواند پیامدهای بسیار بدتری برای آرمان‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در منطقه داشته باشد و جمهوری‌های شوروی سابق را بار دیگر به روسیه نزدیک‌تر کند.

ادامه نوشته

نقدی  بر تحلیل آقای موسویان درباره تحولات سوریه

در یادداشت کوتاهی که آقای حسین موسویان در ۲۶ تیرماه ۱۴۰۴ در شبکه X منتشر کرد، تحلیلی از وضعیت سوریه پس از سقوط دولت بشار اسد ارائه شده است. این تحلیل بر دو فرض محوری استوار است:

۱. سقوط دولت اسد نتیجه توطئه مشترک اسرائیل، آمریکا، ترکیه و برخی کشورهای عربی است.

۲. این توطئه بخشی از نقشه بزرگتر برای تشکیل «اسرائیل بزرگ» در منطقه است.

با وجود سابقه دیپلماتیک و دانشگاهی نویسنده، به نظر می‌رسد این یادداشت بیش از آنکه تحلیل واقع‌گرایانه باشد، روایت‌سازی رسانه‌ای با اهداف سیاسی است که گزاره‌های مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را بازتولید می‌کند.

ادامه نوشته

 گزارش شهریور ماه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه تازه ترین گزارش خود را درباره فعالیت های هسته ای ایران منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» از وین، گزارش نهاد دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نشان داد میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا حد 60 درصد - که به سطح مناسب ساخت بمب نزدیک است - چنانچه بیش از این غنی سازی شود، به اندازه کافی برای یک بمب اتمی رشد کرده است.

گذشتن از این مرز، نقطه عطفی در زمینه رشته کردن توافق هسته ای سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی به شمار می رود که میزان مجاز غنی سازی اورانیوم را برای ایران در حد 3.67 نگهداشت که بسیار کمتر از میزان 20 درصدی است که این کشور پیش از توافق یاد شده به آن دست یافته بود. غنای 90 درصد سطح مناسب برای ساخت بمب است.

خروج واشنگتن از توافق یاد شده در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، و برقراری دوباره تحریم ها ضد تهران که بر اساس توافق یاد شده برچیده شده بود، سبب شد تا تهران از محدودیت های هسته ای قید شده در آن توافق، فراتر رود.

یک دیپلمات ارشد در واکنش به گزارش روز چهارشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی که رویترز آن را مشاهده کرده است، در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران مواد کافی غنی شده در حد 60 درصد برای (ساخت) یک بمب را داراست؟» گفت: ایران اگر بخواهد، اکنون می تواند 25 کیلوگرم (اورانیوم) 90 درصد تولید کند.

در گزارش آژانس آمده است که ذخیره اورانیوم 60 درصد غنی شده ایران و به صورت اورانیوم هگزافلوراید، گازی که سانتریفیوژها غنی می کنند، بر اساس تخمین ها، 55.6 کیلوگرم است، که از افزایش 12.5 کیلوگرمی آن از آخرین گزارش سه ماهه سابق آژانس حکایت دارد. دیپلمات یاد شده گفت: این (اندوخته) سبب می شود تا ایران در صورتی که بخواهد، حدود سه تا چهار هفته تا تولید مواد کافی برای تولید یک بمب اتمی فاصله داشته باشد. او افزود که شناسایی این اقدام (به ساخت بمب اتمی) برای آژانس، دو تا سه روز زمان می برد. ایران داشتن چنین انگیزه ای را رد می کند.

در دومین گزارشی که آژانس در روز چهارشنبه منتشر کرد و رویترز آن را رویت کرده، آمده است: مدیر کل (آژانس) به طور فزاینده ای نگران است که ایران درباره موضوع های مهم پادمانی در جریان دوره تهیه این گزارش، همکاری نداشته است، از این رو، هیچ پیشرفتی به سمت حل آنها به دست نیامده است.

در بخش دیگری از این گزارش دوم آمده است: «آژانس در جایگاهی نیست که این اطمینان را فراهم آورد که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.» این به آن معناست که بدون توضیح های معتبر از جانب ایران درباره اینکه بر سر اورانیومی که در سه سایت یافت شده، چه آمده است، آژانس نمی تواند تضمین کند که آن اورانیوم برای ساخت سلاح به کار برده نشده باشد.

برابر گزارش خبرگزاری رویترز، نهادهای اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقدند که ایران یک برنامه تسلیحات اتمی سری و هماهنگ دارد که در سال 2003 متوقف شد. این در حالی است که ایران اصرار دارد که هرگز چنین برنامه ای نداشته است.

ستون فقرات روسیه: راه آهن روسیه به سمت ایران می چرخد

منبع نشریه امیلی فریس 10 آگوست 2022

The Backbone of Russia: Russian Railways Turns to Iran | Royal United Services Institute (rusi.org)

ترجمه از گوگل

از آنجایی که تجارت روسیه با غرب تحت تاثیر تحریم های بین المللی قرار گرفته است، این کشور به دنبال تقویت مجدد تلاش ها برای بهبود ارتباطات ریلی با همسایگی جنوبی ایران است.

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران در کنار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه جولای گذشته، به عنوان فرصتی برای سه کشور برای نشان دادن روابط خود در برابر غرب و برای روسیه برای نشان دادن این که از نظر دیپلماتیک منزوی نیست و همچنین فرصتی برای این سه کشور قلمداد شد.علاوه بر این نشانه این است که هنوز کشورهایی هستند که مایل به پذیرش جهان بینی روسیه هستند. اما یکی از کمتر مورد بحث و درعین حال مهم‌ترین زوایای نشست، اعلام پوتین مبنی بر اینکه روسیه بخشی از راه‌آهن رشت - آستارا در ایران را با هدف اتصال شبکه بین ایران، آذربایجان، هند و روسیه خواهد ساخت. تحریم‌های بین‌المللی به این معنی است که روسیه دیگر نمی‌تواند تضمین کند که شبکه ریلی غرب کالاهایش را آزادانه حمل می‌کند و اتکای بیش از حد به چین برای تجارت ریلی باعث عدم تعادل قدرت می‌شود – بنابراین شناسایی شرکای جدید در جنوب برای توسعه اقتصادی آن کلید خواهد بود.

ادامه نوشته

آیا حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی جزو شرایط اصلی ایران برای توافق با آمریکا بوده است؟

🔹محمد مرندی، مشاور ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید: حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هیچ وقت پیش‌شرط توافق نبوده است.

🔹شرح مذاکرات و فهرست خواسته‌های ایران تاکنون منتشر نشده، اما سابقه اظهارنظرها و گزارش‌های رسانه‌ای مقام‌های ایرانی و غربی، نشان می‌دهد تا اواخر بهار ۱۴۰۱، خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، یکی از خواسته‌های اصلی و مناقشه‌برانگیز ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده که حتی منجر به توقف مذاکرات شده است.

🔹بررسی‌های فکت‌نامه نشان می‌دهد، علاوه بر مذاکره‌کنندگان و دیپلمات‌های عالی‌رتبه غربی، مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی نیز بارها این مساله را خواسته اصلی یا دست‌کم یکی از خواسته‌های اصلی ایران در مذاکرات معرفی کرده‌اند.

🔹از جمله می‌توان به اظهارات چندباره خود محمد مرندی، امیرعبداللهیان و گزارش‌های متعددی اشاره کرد که در رسانه‌های رسمی وابسته به دولت و نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی منتشر شده‌اند.

🔹با این اوصاف فکت‌نامه ادعای محمد مرندی، مشاور ایران در #مذاکرات_هسته‌ای را رد می‌کند و به این گفته که «حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هیچ وقت پیش‌شرط توافق نبوده» نشان «نادرست» می‌دهد.

https://factnameh.com/media/images/Factnameh_2-factcheck_card-Marandi_Mohammad-Sep.original.png

اگر «داعِش» از فقیهان بپرسد!!!

منبع : وب سایت محمد مجتهد شبستری

۱- جنایت‌های وحشیانه و بی سابقه گروه «داعِش» بدون تردید و صد در صد محکوم است. ادامه موجودیت این گروه نه تنها برای تمامیت ارضی کشورهای منطقه و صلح خاورمیانه بلکه صلح تمام جهان خطرناک است. قطعاً باید شریان‌های گوناگون حیات این گروه قطع شود تا آن‌ها از صفحه روزگار ناپدید شوند.

2- اما! اما اگر خلیفه داعش «ابوبکر بغدادی» که خود را مسلمان ناب و مجری شریعت اسلام می‌نامد از فقیهان رسمی جهان اسلام بپرسد: فرق مبنایی و تئوریک شما با من در بیان شریعت اسلامی در کجاست که این همه مرا لعن و نفرین می‌کنند؟ این فقیهان چه پاسخی به او خواهند داد؟!

3-هیچ کس به اندازه «ابن تیمیه» (۶۶۱ تا ۷۲۸ قمری) در بیان عقائد و فتواهای فقهی سلفیه که گروه «داعش» و مانند آن، خود را دنبالۀ آنان می‌دانند موفق نبوده است. او در مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌ها که تحت عنوان «مجموع فتاوی» از وی در دست است مو را از ماست بیرون کشیده و تار و پود تفکر اعتقادی و فقهی سلفیه و مخالفان آنها را مفصلاً به نمایش گذاشته است. ابن تیمیه در آن مجموعه نشان داده که اختلاف بنیادین سلفیه با سایر مسلمانان در این است که آنها تفسیر متون نخستین اسلامی را چه در حوزه اعتقادات و چه در حوزه شریعت به هیچ وجه جایز نمی‌دانند و معتقدند که مسلمانان در همه عصرها همان گونه باید زندگی کنند که صحابه پیامبر آن گونه زندگی می کردند، در حالی که سایر گروه‌های مسلمان، به گونه‌ای تفسیر را جایز می‌شمارند و تا حدودی تحولات زندگی را می پذیرند.

ادامه نوشته

استراتژی دفاع موشکی از کشور

بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه ، امارات ، ایران ، اسراییل ، مصر و عربستان طی چند دهه گذشته موشک ها را در راهبرد نظامی خود قرار داده اند. در همین رابطه برخی از این کشورها  بر تولیدات داخلی خود و برخی دیگر بر خرید انواع مختلف موشک ها از سایر کشورها تکیه کرده اند. لازم به یادآوری است ایران بزرگ ترین زرادخانه موشک های بالستیک و متنوع ترین آنها را در منطقه در اختیار دارد زیرا تهران به این موشک ها به عنوان پایه و اساس راهبرد "بازدارنده فعال" و دفاعی و جنگ نامتعادل می نگرد و توانست موارد یاد شده را برای نمایندگان منطقه ای خود فراهم کند. موشک های ایران طی چند سال اخیر دقت فزاینده خود را در حملات سال ۲۰۱۹ علیه تاسیسات آرامکو در عربستان و حمله ۲۰۲۰ علیه پایگاه  نیروی هوایی عین الاسد در عراق به اثبات رساندند که از توان ایران در هدف قرار دادن مراکز راهبردی رقبای خویش و برهم زدن برتری رایج آنان حکایت می کند. آخرین حمله موشکی ایران علیه مراکز ادعایی اسراییل در اربیل دستکم پنجمین حمله موشکی ایران از سال ۲۰۱۷ به این سو با استفاده از موشک های بالستیک به شمار می رود. این حمله به همراه سایر اقدامات خصمانه از آمادگی فزاینده ایران جهت ایجاد تنش حکایت می کند. حملات مکرر حوثی ها علیه امارات و عربستان و گزارش های انتشار یافته در خصوص زرادخانه تسلیحات نقطه زن و پیشرفته فزاینده حزب الله حکایت از آن دارد که استقرار موشک های ایران در میان طرف های غیر دولتی همچنان عامل نگران کننده به شمار می رود. با توجه به تحولات یاد شده، نگرانی ها و دغدغه های کشورهای خلیج (فارس) معترض به توافق هسته ای بخاطر نادیده گرفته شدن تهدید موشکی ایران و شاخه های این کشور افزایش یافته است .

ادامه نوشته

کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) چیست؟

کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم  مخفف شده سه کلمه انگلیسی (CFT)  

Combating the Financing of Terrorism

 تصویب این کنوانسیون در مجلس ایران  ازجمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی علیه پول‌شویی است.

این کنواسیون شامل بررسی، تحلیل، جلوگیری از استفاده از منابع مالی برای فعالیت هایی است که هدف از دستیابی به آنها ممانعت از اینکه قدرت سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک از طریق خشونت و تهدید خشونت علیه غیر نظامیان بکار گرفته شود. همچنین پیگیری منابع مالی که از فعالیت های تروریستی پشتیبانی می کنند، همچنین  تلاش برای جلوگیری از اقدامات جنایی یا انجام اقدامات تروریستی از طریق ابزارهای دیگر نظیر نظارت، بر اجرای قانون تبادل پول و شناسایی معاملات مالی مشکوک و ردیابی تمام افراد و سازمان های مرتبط با این معاملات، در دستور کار این کنوانسیون قرار دارد. 

ادامه نوشته

کنوانسیون پالرمو چیست؟

کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی معروف به پالرمو 

United Nations Convention against Transnational Organized Crime

کنوانسیون پالرمو نام خلاصه شده «کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته فراملی» است که جرایم فراملی مانند قاچاق انسان بویژه زنان و کودکان، قاچاق مهاجرین و ساخت و قاچاق اسلحه را شامل می‌شود. تا سال ۲۰۱۷میلادی، ۱۸۹کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده‌اند که این یعنی ۵کشور بیش از کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد هستند. عراق، فلسطین، سوریه، لبنان، چین، روسیه، هند و بسیاری دیگر کشورهایی هستند که این کنوانسیون را امضا کرده‌اند. در این میان کشورهایی چون پادشاهی بوتان، جمهوری کنگو، سومالی، سودان جنوبی، کره شمالی و البته ایران نیز هستند که تاکنون این سند را در مجالس خود تصویب نکرده‌اند.

ادامه نوشته

اسناد عملیات سیا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ایران همچنان محرمانه می‌ماند.

نویسنده : عبدالله شهبازی 

گزارش دیروز (۲۹ فروردین ۱۳۹۶/ ۱۸ آوریل ۲۰۱۷) در این باره:‌

Steven Aftergood

History of Iran Covert Action Deferred Indefinitely

Apr.18, 2017

https://fas.org/blogs/secrecy/2017/04/iran-history-deferred/

قبلاً نوشتم که علت عدم انتشار اسناد عملیات مشترک ۶۳ سال پیش سیا و سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام. آی. سیکس) در ایران، «حفاظت از منابع و روش‌ها» عنوان می‌شود و این اقدام دولت آمریکا بیشتر به خاطر محترم شمردن درخواست شریک اصلی‌اش در کودتای فوق، دولت بریتانیا، است. بنگرید به یادداشت ۲۸ مهر ۱۳۹۵ در این زمینه، که در پست بعد ارجاع داده می‌شود.

ادامه نوشته

نتایج شرطی شدن حیوانات و انسان ها

درمتن زیر نتیجه ی آزمایشات ِایجاد محدودیت برای برخی موجودات زنده عنوان شده، بسیار جالب است ، حتما بخوانید، براستی آنچه تا کنون درباره ناتوانیهای ما به ما گفته شده و سانسور و خفقان چه تاثیر عمیق و پنهانی بر ما و ذهن ما دارد:

  نتیجه آزمایشات بر حيوانات به سادگی به ما نشان می دهند که چطور محدوديتهای ذهنی تحميل شده از طرف محیط بر ما تاثیر می گذارد. آزمایشات انجام شده بر کَک، فيل و دلفين مثال خوبی هستند:

ککها حيوانات کوچک جالبي هستند آنها گاز می گيرند و خيلي خوب می پرند آنها به نسبت قدشان قهرمان پرش ارتفاع هستند .اگر يک کک را در ظرفی قرار دهيم از آن بيرون می پرد . پس از مدتي روی ظرف را سرپوش مي گذاريم تا ببينيم چه اتفاقی رخ مي دهد .

کک می پرد و سرش به در ظرف می خورد و  پايين می افتد . دوباره می پرد و همان اتفاق مي افتد! اين کار مدتی تکرار میکند . سر انجام در ظرف را بر می داريم و کک دوباره می پرد ولی فقط تا همان ارتفاع! سرپوش برداشته شده درست است و محدوديت فيزيکي رفع شده است ولی کک فکر می کند اين محدوديت همچنان ادامه دارد!

فيلها را مي توان با محدوديت ذهني کنترل کرد .

پاي فيلهای سيرک را در مواقعي که نمايش نمي دهند می بندند . بچه فيلها را با طنابهای بلند و فيلهای بزرگ را با طنابهای کوتاه به نظر مي آيد که بايد بر عکس باشد زيرا فيلهای پرقدرت به سادگی می توانند ميخ طنابها را از زمين بيرون بکشند ولی اين کار را نمي کنند !

علت اين است که آنها در بچگی طنابهای بلند را کشيده اند و سعی کرده اند خود را خلاص کنند و سرانجام روزی تسليم شده دست از اين کار کشيده اند!

از آن پس آنها تا انتهای طناب می روند و مي ايستند آنها اين محدوديت را پذيرفته اند.

دکتر ادن رايل يک فيلم آموزشی در مورد محدوديتهای تحميلي تهيه کرده است . نام اين فيلم "می توانيد بر خود غلبه کنيد " است

در اين فيلم يک نوع دلفين در تانک بزرگي از آب قرار مي گيرد نوعي ماهی که غذای مورد علاقه دلفين است نيز در تانک ريخته مي شود .

دلفين به سرعت ماهيها را مي خورد . دلفين که گرسنه مي شود تعدادي ماهي ديگر داخل تانک قرار ميگيرند ولي اين بار در ظروف شيشه اي دلفين به سمت آنها مي آيد ولي هر بار پس از برخورد با محافظ شيشه اي به عقب رانده مي شود پس از مدتي دلفين از حمله دست مي کشد و وجود ماهيها را نديده مي گيرد .

محافظ شيشه اي برداشته مي شود و ماهيها در داخل تانک به حرکت در مي آيند آيا مي دانيد چه اتفاقي مي افتد ؟ دلفين از گرسنگي مي ميرد غذاي مورد علاقه او در اطرافش فراوان است ولي محدوديتي که دلفين پذيرفته است او را از گرسنگي مي کشد .

از آنجا که نحوه ی عملکرد مغز جانوران از این نظر بسیار شبیه به هم است ما  می توانيم از اين آزمايشات بفهمیم که ما هم محدوديت هايی را می پذيريم که واقعی نيستند.

به ما می گويند يا ما به خود می گوييم نمي توان فلان کار را انجام داد و اين برای ما يک واقعيت می شود محدوديتهای ذهنی به محدوديتهای واقعی تبديل می شوند و به همان محکمی!

باید این سوال مهم را از خود بپرسیم که:

چه مقدار از آنچه ما واقعيت می پنداريم، واقعيت نيست بلکه پذيرش ماست؟!"

 

 

راه‌اندازي مقطع کارشناسی ارشد رشته «تالش‌شناسی» در ایروان

به گزارش خبرگزاري «آرمن پرس» مراسم راه‌اندازي برنامه مطالعات تالش و تاسيس مقطع كارشناسي ارشد رشته «تالش‌شناسي» دانشگاه دولتي ايروان ذيل گروه «ايرانشناسي» اين دانشگاه با حضور جمعي از اساتيد و شخصيت هاي علمي و فرهنگي و سياسي در مورخ سه‌شنبه 2 مهرماه 1392 برگزار شد.

درمراسم افتتاحيه رشته مطالعات تالش گارنیک آساتریان، رئیس کرسی ایرانشناسی دانشکده شرقشناسی دانشگاه ايروان و علی اکرم گومباتوف (همت‌ زاده) رئیس سابق «جمهوری خودمختار تالش-مغان» در جمع سخنرانان حضورداشتند.

گارنيك آساتريان در مراسم افتتاح رشته تالش‌شناسي گفت: «اكنون یک واقعه مهم تاریخی در حال رقم خوردن است و این رویداد با حضور یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های قوم تالش [علي اكرم گومباتوف] رنگ و بوي ديگري گرفته است.» وي در ادامه خاطرنشان کرد که در آينده‌ي نزديك و دور مورخین كشور مستقل تالش با قلم زدن در مورد تاریخ ملت خود حتماً خاطرنشان خواهند کرد که مطالعات  زبان و تاریخ تالش‌ها به‌عنوان جزئی از برنامه آموزش دانشگاهی برای اولین بار در ارمنستان راه‌اندازي شده است، همایش های علمی تالش‌شناسی برای اولین بار در ارمنستان برگزار شده‌اند وبرنامه رادیو«صدای تالش» برای اولین بار در ارمنستان پخش شده است.»

عید نوروز بر همه پیروز و مبارک باد

انلود کتاب چکیده ای از نکته ها و گرامر زبان انگلیسی در زبان شیرین پارسی

نویسنده: 
فرهاد هوشنگی

معرفی: 
این کتاب می تواند مورد استفاده بسیاری از علاقه مندان به زبان انگلیسی از راهنمایی تا دانشجویان دانشگاه قرار بگیرد. شامل نکته های کنکور و اصطلاحات فراوان و همچنین توضیح گرامر زبان انگلیسی به زبانی ساده و قابل فهم برای همگان. بخصوص با مثالهایی که در کتباب آورده شده کاملاً افراد را برای درک ساده تر زبان انگلیسی کمک می نماید.


 لينک دانلود (حجم فایل حدود یک مگابايت)

 براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

هشدار برژینسکی به دولت آمریکا  در باره فاجعه بار بودن حمله به ایران

زبیگنیو برژینسکی، مشاور سابقِ امنیت ملّی آمریکا در دولت جیمی کارتر، در گفتگویی با شبکهء تلویزیونی «نیوز مکس»، به مقامات بلند پایهء دولتِ آمریکا هشدار میدهد که هر گونه تقابلِ نظامی با جمهوری اسلامی می‌تواند برای ایالات متحدهِ آمریکا فاجعه‌ بار باشد و تا سال هایی طولانی، اقتصاد آمریکا را دستخوشِ بحرانهای ویرانگر کند.

درهمین مصاحبه «برژینسکی»تأکید می ورزد: «جنگ در خاورمیانه در شرایط کنونی، ممکن است سال‌ها به طول بینجامد؛ بنابراین، پیامدهای اقتصادی آن برای طبقه متوسط آمریکایی فاجعه آمیز خواهد بود و این در واقع چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد». «برژینسکی»، دربارهِ احتمال بسته شدن تنگه هرمز می‌گوید:

« بی‌گمان، آمریکا کارهای لازم برای باز کردن تنگه هرمز در صورت بسته شدن آن میبایست انجام دهد، ولی بیایید ساده نباشیم. ما می‌توانیم تنگه هرمزرا باز کنیم؛ اما شما می‌توانید مطمئن باشید که از آن پس قیمت سوخت به سرعت افزایش خواهد یافت ومالیات دهندگان آمریکایی میبایست برای هرگالن بنزین بین پنج تا ده دلار بیشتر پرداخت کنند.»

ادامه نوشته

آیا سید جیکاک را می شناسید

 

سرهنگ«جيكاك» مأمور اطلاعاتي بريتانيا، در طي جنگ جهاني دوم و پس از آن در ايران نقش زيادي را در جهت منافع كشورش ايفا نمود. جيكاك با خاتمه جنگ جهاني دوم به استخدام شركت نفت ايران و انگليس درآمد. مي گويند كه حكومت واقعي مناطق نفت خيز در دست او بود.جيكاك اغلب اوقات خود را در ميان عشاير بختياري مي گذراند و با توجه به استعداد خارق العاده خود در يادگيري زبان در مدت بسيار كوتاهي توانست زبان فارسي و از آن مهم تر گويش بختياري را همچون زبان مادري خود يادبگيرد . به حدي كه تشخيص او از غير بختياري ها بسيار مشكل بود . خصوصاً اينكه با شگرد هاي خاص تفاوت ظاهري خود را نيز بوسيله گريم هاي مداوم با چهره بختياري ها به حداقل مي رساند و البته چنانچه حكايت مي كنند آنقدر بر زبان و گويش و تاريخ و فرهنگ بختياري مسلط بود كه چنانچه كسي نيز مي خواست از ظاهر او به خارجي بودنش مشكوك شود با صحبت كردن و روبرو شدن با اطلاعات او يقين پيدا مي كردند كه وي بختياري است ! جيكاك علاوه بر قدرت فوق العاده اش در زمينه يادگيري و تطبيق با محيط برگ برنده ديگري نيز داشت و آن شوخ طبعي ذاتي وي بود
ادامه نوشته

خاطره ای خواندنی از دکتر فرهنگی در اموزش دیپلماسی

دکتر فرهنگی سر کلاس دبیر اولی سال 77 نقل می کرد زمانی که در دهه 70 میلادی ما چند نفر از دانشجویان دکتری رشته های علوم انسانی از امریکا فارغ التحصیل شده و به ایران آمده بودیم نخست وزیر وقت در ضیافتی از ما پذیرایی کرد و در بین گپ و گفتگو اشاره کرد که لابد شماری از شما ها با توجه به رشته ای که در ان تحصیل کرده اید به واخ خواهید رفت . وی در ادامه ماجرایی بدین مضمون تعریف کرد که شما همکاران اینده -او خود را بدلیل سوابق کار در واخ  وزارت خارجه ای می دانست -که در واخ مشغول خواهید شد بدانید که که چه و چه و بعد ادامه داد زمانی من نیز دبیر سوم سفارت ایران در پاریس بودم و در سفارت زیر دست مرحوم محسن رئیس کار می کردم روزی که دیگر حسابی به تنگ امده و احساس می کردم این تنها منم که درسفارت کار می کنم نزد سفیر رفتم و گله گزاردم که چرا همه کار ها به من ارجاع می شود و ...اگر من نباشم چه کسی می خواهد خیل کارهای این سفارت را انجام دهد؟
و...
سفیر که ادم پخته ای بود پاسخ داد : خیلی خوب لطفا الان بروید. فردا در این ارتباط صحبت خواهیم کرد 
من نیز رفتم و فردا بازگشته و طبق معمولا سرم را زیر انداختم تا به اتاق سفیر روم اما این بار منشی وی مانعم شد و ازم خواست تا زمان مناسب صبر کنم .من هم انجا دم در اتاق سفیر منتظر نشستم اما این انتظار طولانی شد و تا هنگام ظهر که سفیر بیرون امدم طول کشید .با خروج سفیر او رادنبال کرده و با تصور این که موضوع را فراموش کرده در حالی که دوان دوان او را دنبال می کردم موضوع را یاداوری کردم اما سفیر به راه خود ادامه داد و به سمت ماشینش رفت 
هنگام حرکت نا خوداگاه خود را به داخل خودروی او انداختم و بغل دستش نشستم ولی باز رئیس سخنی نگفت و پس از لختی سکوت به راننده دستور حرکت به سمت منطقه ای در شهر پاریس را داد که می دانستم محل قبرستان قدیمی این شهر است -دوستان مطلع در پاریس اسم این قبرستان معروف را ذکر کنند ممنون می شوم -خلاصه در راه به تصور این که شاید سفیر در صدد است من را سر ظهری به رستورانی دنج که لابد آنجا ها سراغ دارد ببرد ساکت بودیم که دیدم دستور توقف خودرو را در مقابل در گورستان مورد بحث داد و پیاده شد یم 
سفیر وارد گورستان شد و من هم او ار دنبال کردم 
پس از دقایقی بر سر قبری ایستا و بلاخره کلامی خطاب به من به زبان آورد که پرسش  گونه از این می پرسید که آیا  صاحب قبر را می شناسی؟
و من با کمک اسمی که برقبر بود نام ناپلئون را گفتم 
سفیر راهش را ادامه داد و بر سر قبر دیگری که متعلق به روبسپیر بود همین گونه مرا مورد سوال قرار داد و...ماجرا در خصوص چند شخصیت  معروف مدفون در آن قبرستان که لابد مارا را هم شامل می شده ادامه یافت .تا این که نهایتا رئیس گفت تمام این ها کسانیند که در دوران زندگی  خود تاثیرات فاحشی در امور دنیا داشته و الان دیگر مرده اند و نیستند و با رفتنشان آب از آب تکان نخورده لذا تو هم گورت را گم کن همین فردا به سمت تهران حرکت کن که با نبودنت اتفاقی نخواهد افتاد.

عدد طلایی اقتصاد ایران

لطفا به اعداد و ارقام توجه بفرمائید و آن موقع بهتر می توانید در مورد اینکه چرا وضعیت اقتصادی و معیشیتی خودتان چنین و چنان است بهتر نتیجه گیری نمائید . همچنان سرگرم انرژی هسته ای شده ایم ووقتی که بخود بیائیم دیگر همه چیز تمام شده و بقول معروف علی مونده و حوضش ! 
 سایت جهان نیوز نوشت:
ایران ۲۸ میدان مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه دارد. در پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران است، رقیب قطری روزی ۳۶۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند و ما ۲۱۰ میلیون گاز برداشت می‌کنیم. کشور عراق نیز از میادین مشترک با ایران ۲۹۵ هزار بشکه نفت برداشت می‌کند که این میزان از طرف ایران ۱۳۰هزار بشکه است. همچنین در میادین مشترک با امارات نیز این کشور ۱۳۶ هزار بشکه نفت تولید می‌کند،این در حالی است که ایران ۵۶ هزار بشکه تولید دارد.این موضوع در مورد میادین مشترک با عربستان نیز وجود دارد به طوری که کشور عربستان از میادین مشترک ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این میزان در طرف ایرانی ۴۲ هزار بشکه است.کشور قطر با ۱۲ کیلومتر حفاری افقی در این لایه نفتی روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از آن برداشت می‌کند که این میزان در طرف ایرانی صفر است. 

با یک محاسبه سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که کشور عراق ۱۶۵هزار بشکه، امارات ۸۰هزار بشکه، عربستان ۴۰۸هزار بشکه و قطر ۴۵۰هزار بشکه بیشتر از ایران نفت از میادین مشترک برداشت می کنند. 

در مجموع این چهار کشور یک میلیون و صد و سه هزار بشکه نفت بیشتر از ایران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت۱۰۰دلار فروخته شود و قیمت هر دلار با توجه به نرخ دولتی ۱۲۲۶تومان باشد در مدت ۲۲ روز به عدد تلخ {طلایی} سه هزار میلیارد تومانی می رسیم. 
با توجه به نقش نفت در اقتصاد ملی از یک سو و در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان از سوی دیگر، رقابت سخت کشورهای همسایه در توسعه و برداشت هرچه بیشتر از ذخایر هیدروکربوری و تلاش شبانه‌روزی آنان برای فاصله بیشتر با ایران در نرخ برداشت از مخازن، موضوع میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان، به مسأله‌ای ملی تأثیرگذار بر منافع ملی کشورمان بدل شده است.

10 آیتمی که هر خانمی باید در کمد لباس خود داشته باشد

 

1 - بارانی
بارانی لباس اصلی زنان با سلیقه و طرفداران كیت موس (Kate Moss)، كتی هولمز (Katie Holmes) و آلكسا چانگ (Alexa Chung) است. چرا ؟
دلیلش این است كه در بین لباسهای رویی بارانی تكه ایده آلی برای هوای گول زننده بین فصلی است و زیبایی كت های شبیه این به دلیل وجود انواع برش و مدلهای متنوعی آن است. بنابراین می توان براب هر نوع اندامی یك بارانی خوب پیدا كنید . 
كریستوفر بیلی (Christopher Bailly) مدیر خلاق برند باربری (Burberry) همواره در تولیداتش یك نمونه كلاسیك از انواع بارانی را قرار می دهد .

ادامه نوشته

سویفت، ایران را از خدمات خود محروم می‌کند

سازمان جهانی انتقالات بین بانکی، سویفت، می گوید آماده است بانک های ایرانی را از دسترسی به خدماتش محروم کند. سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سویفت) اعلام کرده است که آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های این کشور را از دسترسی به خدمات خود محروم کند. سازمان جهانی انتقالات بین بانکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "سویفت آماده است تا به محض این که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی شد، خدمات خود را دیگر به نهادهای مالی ایرانی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند، ارائه ندهد." اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه امسال اعلام کرد که در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند که اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران از جمله این تحریم‌ها است. این تحریم‌ها در مرحله پیش‌نویس است و سویفت اعلام کرده است که به محض تصویب نهایی و آغاز اجرایی شدن آنها، دیگر به موسسه‌های مالی تحت تحریم ایران خدماتی ارائه نخواهد داد. این در حالی است که گفته می‌شود تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند. مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که با اعمال این محدودیت از سوی سویفت، "دیگر هیچ بانک خارجی تمایل نخواهد داشت که پولی از ایران بگیرد و یا پولی در حساب این کشور بریزد." سویفت ارائه‌دهنده خدمات به موسسه‌های مالی نیز هست و بیشتر مشتریان این نهاد از شبکه سویفت‌نت و کدهای شناسه بانکی ایزو ۹۳۶۲ استفاده می‌کنند. این کدها تحت عنوان سویفت‌کد شناخته می‌شوند. انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی، نام بانک و سویفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سویفت‌کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است. او گفت: "فقط ۴۰ بانک و موسسه مالی ایران سویفت‌کد دارند، ولی در عین حال، بیش از ۹۲ درصد تجارت خارجی ایران توسط همین ۴۰ نهاد مالی انجام می‌شود که نشانگر اهمیت خدماتی است که از سویفت دریافت می‌شود." آمریکا نیز پیش از این تحریم‌هایی را برای مبادلات مالی با شبکه بانکی ایران از جمله بانک مرکزی این کشور تصویب کرده است.

"فلج شدید سیستم تجارت ایران" - در اطلاعیه سویفت آمده است که تصمیم این سازمان برای قطع ارائه خدمات به نهادهای مالی تحت تحریم ایران "به دنبال مشورت گسترده با هیات مدیره و نیز گفت‌وگو با مقامات نهادهای ناظر مربوطه اتخاذ شده است." این سازمان اعلام کرده است که بانک‌های مرکزی عضو خود در سراسر جهان از جمله بانک مرکزی آمریکا، بانک ژاپن و بانک مرکزی اروپا را از این تصمیم خود مطلع کرده است. آقای عمادی می‌گوید: "در دیدارهایی که وکلای سویفت در یک هفته اخیر با مقامات رسمی آمریکا و اتحادیه اروپا داشته‌اند، این موضوع مطرح شده است که حذف ایران از سویفت در چارچوب شفاف نبودن سیستم بانکی این کشور انجام می‌شود." او اضافه می‌کند: "همراهی سویفت با تحریم‌ها علیه ایران، به دلایل سیاسی نیست، بلکه فعالیت‌های اقتصادی بانک مرکزی و نهادهای مالی ایران در چارچوب تجارت جهانی به گونه‌ای است که می‌تواند پولشویی محسوب شود." سویفت که متشکل از بیش از ۹ هزار موسسه مالی است، به عنوان مجرای نقل و انتقالات بین بانکی در سراسر جهان عمل می‌کند. مهرداد عمادی محروم شدن موسسه های مالی ایران از دریافت خدمات سویفت را "پایان راه" این کشور توصیف می‌کند و می‌گوید: در صورت اعمال چنین محدودیتی"تنها راه پیش‌روی ایران پرداخت نقدی خریدها در محل خرید و دریافت نقدی مبالغ، در محل فروش است که چنین کاری در معاملات بزرگ ممکن نیست و از سوی دیگر طرف معامله با ایران هم نگران شفافیت در تبادلات بانکی خود خواهد بود، چون دریافت نقدی مبالغ قراردادها در چارچوب نقل و انتقالات بین‌المللی پول، علامت سوالی بزرگ به شمار می‌رود." او می‌گوید: "از روزی که کد سویفت از نهادهای مالی ایران گرفته شود، سیستم تجارت ایران دچار فلج شدید در تمام سطوح خواهد شد." ( بی بی سی، 17/2/2012)

در طول  شبانه روز  چه زمانی چه کار را انجام ندهیم

ساعت 11 شب بدنمان در چه وضعی است؟؟؟

12 شب یا 3 نیمه شب چطور؟؟؟

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم.

به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد:

ساعت 9 تا 11 شب:

زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود.

در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد.

در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

ساعت 11 تا 1 شب:

عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

ساعت 1 تا 3 نیمه شب:

عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

ساعت 3 تا 5 صبح:

عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد.

بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

ساعت 5 تا 7 صبح:

این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

ساعت 7 تا 9 صبح:

جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید.

افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها،

ساعت 7 و 30 دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را

تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.

از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات، با خستگی به

سر کار می روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد.

پس همیشه، زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید .

ملاحظاتی برای "مذاکرات هسته ای هوشمندانه و هدفمند" در تهران

بامداد روز یکشنبه 9 بهمن 1390 (29 ژانویه 2012) تیمی ازمقام های آژانس بین المللی انرژی هسته ای به سرپرستی "هرمان ناکارتس" بلژیکی معاون مدیر کل آژانس بین المللی  انرژی هسته ای  درامور پادمان به همراه چهار نفر دیگر از جمله رافائل گروسی آرژانتینی دستیار مدیر کل برای مذاکره با مقام های سازمان انرژی اتمی کشورمان وارد ایران شدند.

خبرگزاری های  غربی به نقل از مقام های آژانس  گفته اند که دستورکاراین مذاکرات ازنگاه آنها بحث درباره موضوع «ابعاد احتمالی نظامی» فعالیت های ایران در زمینه تولید انرژی هسته ای است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس نیز در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت  مقام های آژانس در سفر به ایران روی موضوع ابعاد احتمالی نظامی متمرکز هستند.

هرمان ناکارتس هم غروب روز شنبه در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت:

«ما تلاش داریم همه موضوعات باقی مانده با ایران را حل کنیم. ما بویژه امیدواریم ایران با ما در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود تعامل کند. ما خواستار آغاز گفت وگوها هستیم که تا امروز هم بسیار به تاخیر افتاده است».

درمقابل از نگاه ایران هنوزهیچ توافقی درباره دستور کار مذاکرات حاصل نشده و با توجه به تجربه مدالیته اوت 2007 که در آن آژانس نتوانست به تعهدات خود عمل کند، برخی کارشناسان در ایران عقیده دارند ابتدا آژانس باید وارد دورانی از اعتماد سازی شود و ثابت کند که به اندازه کافی مستقل و حرفه ای هست. بنابراین آنچه محتمل تر به نظر می رسد این است که فعلا دو طرف درباره تدوین یک مدالیته برای روشن شدن نحوه رسیدگی به این موضوع بحث خواهند کرد.

ادامه نوشته

مریل استریپ  ، بازی در نقش " مکرمه قنبری  " را پذیرفت

مریل استریپ پیشنهاد کمپانی فاکس برای ایفای نقش مکرمه قنبری، نقاش ایران را پذیرفت، آنها تمایل دارند فیلم را در بابل بسازند.
کمپانی فاکس امتیاز ساخت فیلم از زندگی مکرمه قنبری، نقاش ایرانی را خریداری کرد. مریل استریپ نقش مکرمه را بازی می کند.
امیرعلی بلبلی، مدرس موسیقی و فرزند قنبری با تأیید این خبر و بنابر آخرین مکاتبه با مسؤولان کمپانی فاکس گفت: «در حال حاضر داستان زندگی مادر جمع آوری شده و یکی ازهنرمندان مطرح هالیوود در حال نوشتن سناریو است. این فیلم قرار است به کارگردانی اسی نیک نژاد، هنرمند ایرانی الاصل ساخته شود. مسؤولان کمپانی تمایل دارند در صورت صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلمبرداری را در روستای دریکنده آغاز کنند. در غیر اینصورت آنها مجبورند فیلم را با بازسازی صحنه ها در هالیوود بسازند
طبق آخرین نامه رسیده از کمپانی فاکس، مریل استریپ بازی در این نقش را پذیرفته و در صورتیکه اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، نقش به او واگذار می شود.
مسئولان فاکس، به هنگام برپایی نمایشگاهی از آثار مرحوم قنبری در لس آنجلس، با او آشنا شدند و همان زمان درخواست خود برای خریداری امتیاز ساخت فیلم از زندگی این هنرمند را اعلام کردند. اوایل بهار، پیش از مرگ این هنرمند با امضای قرارداد، امتیاز ساخت فیلم به کمپانی امریکایی واگذار شد.
کمپانی یادشده پیش از این اعلام کرده بود اطلاع رسانی درباره این طرح را خود به عهده می گیرد. بنابر نامه دریافت شده انتشار این خبر در نشریات امریکایی، با استقبال زیاد محافل هنری رو به رو شده است.
مکرمه قنبری سال 1307 درروستای دریکنده استان مازندران به دنیا آمد. جوشش درونی او برای خلق تصاویر از همان زمان کودکی به صورت بازی با گل و خاک خود را آشکار می ساخت اما او تا سن 67 سالگی برای بیان احساسات خود از طریق نقاشی فعالیتی نکرد. میل هنری او از طریق دیگر کارهای هنری به ویژه آرایش عروس های دهکده بروز می یافت.
رو آوردن مکرمه به نقاشی از بیماری گاو مورد علاقه اش آغاز شد. او گاو محبوبی داشت که برای چراندن آن مجبور بود روزانه مسافت طولانی ای را بپیماید. پس از چندی مکرمه بیمار شد و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع قبلی او حیوان را فروختند. پس از آن زمان مکرمه بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش به نقاشی پناه برد. او که حتی قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هیچ گونه آموزش رسمی دست به خلق تصاویری فوق العاده زد.
ادامه نوشته

پروفسور سمیعی  نجات دهنده جان بزرگترین هنرمند ترکیه

 
ابراهیم تاتلیسس
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 "ابراهیم تاتلیسس" خواننده و هنرمند پر آوازه ترکیه با ترانه‌هایش مشهور خاص و عام در ترکیه، آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه مثل آذربایجان، ایران، افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورهای عربی است، تاتلیسس با ترانه‌های ترکی‌اش مشهور شده ولی گهگاه به عربی و کردی نیز ترانه‌ای خوانده‌است.

ابراهیم تاتلیسس در روز 
13 مارس 
2011 میلادی، در محله شیشلی استانبول از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد. تاتلیسس هنگامی که پس از ضبط برنامه تلویزیونی مشهور خود «ایبو شو» از کانال تلویزیونی «بیاض تی‌وی» خارج می‌شد هدف این حمله قرار گرفت. پلیس اعلام کرد که ضارب از یک خودروی مشکی رنگ اقدام به شلیک چند گلوله کرده و به سرعت متواری شد. بنا به اعلام پزشکان، گلوله از پشت وارد جمجمه ابراهیم تاتلیسس شده و از قسمت جلوی سر او خارج شد. 
بدنبال پخش خبر ترور این هنرمند محبوب ترکیه مردم کشورشان به امید زنده ماندن او دست به دعا بلند کردند. پزشکان بواسطه صدمه مغزی شدید این هنرمند تصور می کردند که او حتی اگر  جان سالم بدر ببرد باقی عمرش را فلج خواهد بود.
ادامه نوشته

در احوالات مهاجرت

شیخی را از احوالات مهاجرت پرسیدند  ، بگفت هم چون شب اول قبر ماند و هرکسی را بسته به سنگینی نامه ی اعمالش حکمی دگر است. لیک اهل سلوک فرموده اند که هفت مرحله دارد و مرتبت هرکدام را ندانی مگر از آن مرحله به سلامت بیرون آیی و اگر مرد راه نباشی به خوان هفتم نرسی

اول) نیت: آن لحظه است که مهاجر به ستوه می آید و عزم هجرت می کند .از این نقطه فرد از خاک خود کنده شده است و ولوله ی عزیمت در جانش افتاده و به جرگه ی مهاجرین پیوسته است. از مناسک  این مرحله سعی بین صفا و مروه و دویدن به دنبال وکیل و انتظاردر صف طویل درب سفارت و دار الترجمه و آزمون آیلتس و تافل و نوافل و ال و بل  است و این خود اول قدم است

ادامه نوشته

نقش رسانه ها در جهت دهی به افکار عمومی

در یکی از مصاحبه­های ABC با احمدی­نژاد، مجری برنامه  George Stephanoulos از او پرسید "آیا اسامه بن لادن در تهران است"؟ احمدی­نژاد در پاسخ گفت "من شنیده­ام بن لادن در واشنگتن است".George Stephanoulos در زمان ریاست­جمهوری بیل­کلینتون از مشاوران اصلی وی بود. سؤالی که او درباره­ی حضور بن­لادن در تهران پرسید، برای ایرانیان سؤالی بسیار توهین­آمیز بود. کسی که ایران را بشناسد، می­داند که بن­لادن و ایران به لحاظ استراتژیکی نمی­توانند با هم متحد شوند. از این رو، سؤال Stephanoulos، پرسشی ابلهانه بود. پاسخ آقای احمدی­نژاد باعث شد که Stephanoulos به خاطر سؤال احمقانه­ای که پرسیده بود نادان و نابخرد به نظر رسد. احمدی­نژاد به خوبی ازعهده­ی این کاربرآمد.اکثرکسانی­ که کل مصاحبه را تماشا کردند، موافق این بودند که احمدی­نژاد توانست با پاسخی که Stephanoulos را به سخره می­گرفت، او را به خاطر پرسش ابلهانه­اش تنبیه کند. با این وجود، درحالی که احمدی­نژاد در نبرد تن­ به تن با Stephanoulos پیروز شد، در نبرد بزرگتر با رسانه­های آمریکا شکست خورد. زیرا روز بعد از مصاحبه، Financial Times نوشت «احمدی­نژاد گفت: اسامه بن­لادن درواشنگتن است». این تیتری غیر­منصفانه است چرا که بیان­کننده­ی این نیست که احمدی­نژاد درپاسخ به پرسش احمقانه و توهین­آمیز Stephanoulos چنین چیزی گفته است. بدین ترتیب در نهایت رسانه­های آمریکایی توانستند احمدی­نژاد را فردی به غایت نادان تصویر کنند که حقیقتاً گمان می­کند بن­لادن در واشنگتن پنهان شده است. این واقعیت تلخ نشان می­دهد حتی اگر کسی در نبرد تن به تن با گزارشگری غربی پیروز شود همچنان این احتمال وجود دارد که در نبرد با رسانه­های غربی متحمل شکست شود. نکته­ی مهمی که باید همه به آن توجه کنند انتخاب فرد مصاحبه­ کننده  که با دقت زیادی از سوی رسانه ها ی غربی  برگزیده می شوند. این مصاحبه شونده است که  باید توسط مشاورانی حمایت شود که علاوه برشناخت دقیق  سیاست داخلی و خارجی ایران ، درکی درستی  ازسیاست  آمریکا و مسائل داخلی آن داشته باشند. شناخت سیاست­های رسانه­های غربی  وجزئیات ظریف  فرهنگی آنها می تواند به مصاحبه شونده کمک کند تا به سئوالات پیچیده بصورت دقیق تری پاسخ دهد.همچنین باید توجه داشت مصاحبه شونده نباید تحت تاثیر لحن و یا ادا اطوار مجری قرار گیرد. اصولا مصاحبه شونده نباید  در طول مصاحبه به سئوالات مصاحبه کننده اهمیت زیادی بدهد.تا تحت تأثیر او قرار گیرد از آن مهم تر اینکه نباید خود را هم سطح با مصاحبه کننده نشان دهد . تأمل درمحتوای سخنانی که از قبل قرار است در مصاحبه گفته شود نیز دارای اهمیت است چرا که هر چیزی که بیان می­شود، ممکن است خارج از چهار چوب مورد نظر  برداشت شده و به تیتری غیر دلخواه در روزنامه­های مهم دنیا تبدیل شود.   

اولین مناظره ایرانی - اسرائیلی در سازمان ملل + متن اظهارات

 

 

خیلی جالبه...کسی تکذیب یا چی بگویم....!
via IranGreenVoice on 5/12/10

شبکه تلویزیونی العربیه شامگاه چهارشنبه مناظره ای را پخش کرد که برای اولین بار به صورت رو در رو میان مقام های ایرانی و اسراییلی برگزار شده است. محل برگزاری این مناظره یکی از دفترهای وابسته به سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است و در آن هیچ خبرنگاری حضور نداشته. العربیه موفق به خرید نوار جلسه از شخصی شده که توانسته بود ماوقع را ضبط کند.نماینده طرف ایرانی در این مناظره دکتر کریمی عضو هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بوده است. اما طرف اسرئیلی را آفنر کوهن کارشناس سیاسی و نظریه پرداز اسراییلی نمایندگی می کرد. در این دیدار جمعی از مسئولان سازمان ملل متحد و شخصیت های آمریکایی و مصری حضور داشتند.محور گفت و گوها فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی ایران بوده است که غرب و اسرائیل همواره در صلح امیز بودن ان تشکیک کرده اند اما جمهوری اسلامی از دوگانگی معیارها نزد غرب به ویژه آمریکایی ها در تعامل ذرادخانه اتمی اسرائیل و فعالیت های اتمی ایران سخن می گوید.طرف اسرائیلی وجود چنین جنگ افزاری را در دست کشورش برگ بیمه ای برای تضمین امنیت اسرائیل که به گفته او در محاصره دشمنان است قلمداد کرد. 
اما نماینده ایران در پاسخ ، چنین مساله ای را در راستای "سیاست یک بام دو هوای" غرب در برخورد با پرونده هسته ای ایران ارزیابی کرد و پرونده هسته ای کشورش را به کارد آشپزخانه ای تشبیه کرد که ضمن کشنده بودن می تواند وسیله مفیدی باشد.
 

ادامه نوشته