در این مناظره دو طرف به مجادله پرداختند اما دیپلمات ایرانی از همه حاضران بی آن که طرف اسرائیلی را مستثنا کند برای سرمایه گذاری در کشورش دعوت کرد و بر ضرورت ادامه گفتگو تاکید داشت.
هنوز معلوم نیست که آیا این اولین دیدار از نوع خود میان مقام های جمهوری اسلامی و شخصیت های اسراییلی بوده است یا خیر؟ ماجچ عبد العزیز سفیر مصر در ایالات متحده تآکید می کند که این گونه دیدارها مسبوق به سابقه بوده است.
متن این مناظره به نقل از تلویزیون العربیه که توسط ندای سبز آزادی به فارسی برگردانده شده بدین شرح است :
کوهن (اسرائیل): یک مساله اساسی درباره موضوع فعالیت های اتمی در خاورمیانه وجود دارد و آن این است که ما نیازمند یک گفت و گوی صریح هستیم که باید آن را آغاز کنیم. صراحت در اینجا با شفافیت متفاوت است اما باید بهره مندی از صداقت و صراحت را آغاز کنیم. در درجه نخست باید اسرائیل به آن چه داراست اعتراف کند اما این اعتراف یه این معنی نیست که آن چه را اسرائیل دارد از او سلب شود. اسرائیل این را جزئی از هویت خود به شمار می آورد. مساله متعلق به موضوع اتمی و چگونگی تعامل اسرائیل با آن است و این به معنی این نیست که هر طرف سلاح های خود را کنار بگذارد زیرا جریان به حد زیادی مرتبط با امنیت ملی است.
کریمی (ایران): تصاویر را دیدم. بسیار زیبا بودند. به نظرم برخی از این تصاویر متعلق بود به جنگ تحمیلی صدام حسین علیه ایران که در آن از سلاح های شیمایی بهره برد. شما می دانید که در آن دوره ما این توانایی را داشتیم که از این نوع از اسلحه استفاده کنیم اما این کار را نکردیم زیرا این گونه رفتار کردن غیر انسانی و به دور از انصاف است. برای استفاده نکردنمان از آن اسلحه توجیه داریم و این همان چیزی است که تاریخ از آن سخن می گوید.
کوهن (اسرائیل): اگر رفتارهای تو باعث شده است که طرف مقابل برای در اختیار گرفتن سلاح های اتمی اقدام کند پس رفتار تو بسیار مصیبت بار است. تو با کشوری طرف هستی که دارای سرزمین محدودی است. اعتراف نکردن به در اختیار داشتن اسلحه اتمی دلیلش ایالات متحده نیست بلکه به این دلیل است تا کشورهای عربی هم به فکر دسترسی به اسلاحه اتمی نباشند.
کریمی (ایران): سوال این است که آیا در 30 سال گذشته توانایی های ایران پیشرفت کرد یا پسرفت؟ به طور قطع پیشرفت کرد آن هم بدون تکیه بر اسلحه اتمی. بنده همواره تکنولوزی اتمی را به چاقو در آشپزخانه توجیه می کنم. شاید این چاقو خطرناک به نظر برسد اما در عین حال نمی توان آشپزخانه ای بدون چاقو را تصور کرد.
کوهن (اسرائیل): چرا ابهام؟ اولا از لحاظ استراتژیک کشور کوچکی مثل اسرائیل بسیار خوب است که سیاستی برای حمایت از خود به روش های مختلف داشته باشد. اگر به بارزترین رخداد در جریان جنگ جهانی دوم بیندیشیم، آن چه باعث شد که اسرائیل در اندیشه دسترسی به بمب اتم باشد مانع شدت از تکرار تجربه اردوگاه های نسل کشی یهویدان از طریق ایجاد یک زره بازدارنده است و آن هم تهدید به تکرار هیروشمیا است.
کریمی (ایران): توقع داری که چه کار کنیم؟ آیا دست به سینه بدون هیچ تحرکی بنشینیم؟ خیر، ما خود را می سازیم. هم اکنون 8 هزار بیمار داریم که در انتظار داروهایی هستند که به وسیله اورانیوم غنی سازی شده به نسبت 20 در صد به دست می آیند. ما شما را به ایران و سرمایه گذاری در آن دعوت می کنیم. آسیای مرکزی بازاری پر رونق به شمار می آید و می توانید فرصت های اشتغال در آن جا فراهم کنید.
کوهن (اسرائیل): به نظر من وقت آن رسیده است اما تعامل با ایران در این مرحله دشوار به نظر می رسد. احمدی نژاد دوست دارد اسرائیل را محو شده ببیند. بیندیشیم که خاورمیانه عاری از سلاح های اتمی چگونه خواهد بود؟
وضعت بدون تکنولوژی اتمی و غنی سازی چگونه خواهد بود؟ اسرائیل برای سال ها و ده های آینده قدرت های نهفته خود را حفظ خواهد کرد و حاظر نیست تنها در مقابل حرف از آن ها صرفنظر کند.
کریمی (ایران): شما حضور را نمی پذیرید بلکه تحریم های پی در پی را ترجیح می دهید. بدین صورت شما خود را منزوی می کنید. ایران کشور بزرگی است که در آن 70 ملیون نفر ساکن هستند. ما نیازی به سرمایه گذاری های خارجی نداریم. منابع نفت و گاز ما بسیار زیاد هستند. شما در حقیقت به حظور نیافن در ایران خود را منزوی می کنید.
به هر حال گفت و گو و تبادل نظر مسایل خوبی هستند و باید باز سازی مسائل را از نو آغاز کنیم.