براساس شواهد در يك دهه اخير فضا هاي مجازي و اينترنت نقش بسزايی ناتوی فرهنگي و گسترش حوزههاي نفوذ غرب در كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز داشته است . در ايران شبكه هاي اجتماعي به دليل مواجه شدن با اقبال گسترده جوانان جايگاه ويژه اي در جنگ نرم آمريكا عليه ايران دارند .امروزه استفاده از خدمات شبكه هاي اجتماعي، روزبه روز بيشتر مي شود. هم اكنون سايت هاي شبكه هاي اجتماعي، بعد از پرتال هاي بزرگي مثل ياهو يا ام اس ان موتورهاي جستجو مثل گوگل، تبديل به پراستفاده ترين خدمت اينترنتي شدهاند.فضاي مجازي مجال شكل گيري اجتماعات جديد از كاربران را فراهم مي كند.هر چند روابط كاربران فضاي مجازي رابطه اي با واسطه است و نه رو در رو، بسياري از مطالعه كنندگان اينترنت تمايل دارند از اصطلاح «اجتماع» براي اشاره به جمع كاربران استفاده كنند.شبكه هاي اجتماعي برپايه اينترنت از قبيلmyspace facebook در بين جوانان در سطح جهان محبوبيت بسزايي كسب كرده اند. اين شبكه هاي اجتماعي درعين حال كه فضاهايي هستند كه درآنها افراد دوستان جديدي پيدا مي كنند و يا دوستان قديمي خود را در جريان تغييرات زندگي شان قرار مي دهند، مكان هايي براي تبادل نظر هستند كه در آنها جوانان عقايد و نظرات خود را با هم به اشتراك مي گذارند. اين قابليت كه يك جوان بتواند با امثال خود در كشورهاي ديگر جهان ارتباط برقرار كند باعث مي شود تا اين شبكه ها به مكاني تبديل شوند كه در آنها ايده هاي جديد معرفي مي شوند و مورد بحث قرار مي گيرند.البته در سال هاي اخير غرب از اين رسانه به عنوان يك ابزار تسليحاتي استفاده كرده است . به عبارت بهتر غرب در صدد است تا با استفاده از اين رسانه به ايجاد موج هاي ضد حكومتي در كشورهاي هدف بپردازد . نمونه اي از اين اقدامات را مي توان در نارآرامي هاي تهران پس از انتخابات مشاهده كرد كه اين سايت ها به مراكز فرماندهي آشوب ها تبديل گشته بودند. اخيرا يك مجله فرانسوي با تاكيد بر اينكه فيس بوك يك سايت وابسته به سازمان هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي است، فاش كرده كه اين سايت در خدمت عضوگيري و جمع آوري اطلاعات از كاربران اينترنتي فعاليت مي كند.نشريه فرانسوي «لومگزين ديسرائيل» با انتشار گزارشي از بخشي از فعاليت هاي جاسوسي سايت فيس بوك و جريان هاي صهيونيستي نوشت فيس بوك يك پايگاه خبري متعلق به سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي است كه ماموريت اصلي آن ايجاد كادر انساني براي مزدوري و جاسوسي به نفع رژيم صهيونيستي است.اين درحالي است كه مديريت فيس بوك نيز مشاركت فعالي را در جشن هاي رژيم صهيونيستي به مناسبت اشغال فلسطين برگزار كرده است.از اين رو مي توان گفت شبكه هاي اينترنتي همچون فيس بوك و ياتوئيتر به ابزارهاي جديد كاخ سفيد براي تحميل آرا و نظرات خود بر جهان و فرمانروايي در دهكده جهاني بدل شده است.